پژوهش در پزشکی

مطالب آموزشی در رابطه با پژوهش در پزشکی

پژوهش در پزشکی

مطالب آموزشی در رابطه با پژوهش در پزشکی

اطلاعاتی مختصر درباره نگارش مقاله

مقاله علمی حاصل یک پژوهش عمیق و متمرکز نظری، عملی یا هر دو، در یک موضوع بدیع و با طرز فکری جدید برای رسیدن به نتایجی جدید، تهیه می گردد.این نوع مقاله گزارشی است که محقق از یافته های علمی و نتایج تحقیقات خود برای استفاده سایر پژوهشگران به دست می دهد.تهیه گزارش از نتایج تحقیقات انجام شده، یکی از مهم ترین مراحل تحقیق به حساب می آید. اگر محقق قادر نباشد دستاوردهای علمی خود را در اختیار سایر پژوهشگران قرار دهد، تحقیق او حتی با وجود داشتن اهمیت و کیفیت بالا، به پیشرفت علم کمک نمی کند. گسترش هر عملی بوسیله ارائه و جمع شدن دانشِ فراهم آمده از همه اندیشمندان آن علم میسر می شود.  محقق قبل از شروع به پژوهش، باید یافته های سایر پژوهشگران قبل از خود را مورد مطالعه قرار دهد تا بتواند یافته های علمی خود را بسط بدهد، یافته های تحقیقاتی باید برای سایرین قابل دسترسی باشد و با استفاده از آنها فعالیت های علمی خود را سازمان دهی کنند.از مزایای مهم یک مقاله این است که مختصر و مفید ، بِروز و جامع باشدچون محقق می تواند حاصل چندین سال تحقیقش را در یک رساله یا پایان نامه به اختصار در یک مقاله علمی بیان کند تا سایر محققین بتوانند با مطالعه آن مقاله از کلیات آن آگاه شوند و در صورت نیاز بیشتر، به اصل آن تحقیقات مراجعه کنند.

در حال حاضر نشریه های مختلف در رشته های متفاوت علمی- تحقیقاتی منتشر می شوند و مقالاتی را که منتشر می کنند اطلاعات گسترده ای را در اختیار محققین می گذارد. پژوهشگران باید با روش تهیه مقالات علمی آشنا باشند تا بتوانند نتایج تحقیقاتشان را به صورت مقاله در اختیار علاقه مندان بگذارند .برای نوشتن مقاله باید اصول اخلاقی، علمی و حرفه ای رعایت شود.

محتوای مقاله

مهمترین بخش مقاله محتواست که بیانگر کیفیت آن می باشد. قبل از انتشار مقاله پژوهشگر باید واقف به اهمیت فعالیت علمی خود باشد. برای ارتقاء کیفیت مقاله به نکات زیر توجه داشته باشید:

1- اندیشه و فکر: تفکر، عملی است که ما را از مجهولات به معلومات می رساند. مهم این است که یک مقاله یک موضوع مجهول را معلوم کند. بر این اساس، یعنی باید مقاله بعضی از پرسش هایی که جواب های آن کشف نشده است را روشن کند.

2- داشتن منطق: منطق روش درست اندیشیدن است.تعریف ها ، انجام طبقه بندی ها و بیان استدلال ها، روش های نمونه برداری خصوصیاتی هستند که در بخش منطق مقاله می گنجد.

3- انسجام: بخش های مختلف مقاله باید دارای پیوستگی باشد،متن باید یکپارچه و به طور کامل با عنوان مقاله مرتبط باشد. عنوان های فرعی موجود در مقاله باید دارای نظم منطقی باشد و همه بخش ها را با هم مرتبط بسازد.

4- تراکم: مقصود از انجام یک تحقیق علمی رسیدن به پاسخ سوال هایی است که تا کنون به پاسخ نرسیده است و هر تحقیق باید دانش های جدید و تکمیل آنها را مد نظر داشته یاشد.هدف از انجام یک تحقیق تکامل دانش های جدید یا دانش های قبلی بشریت است و نباید بخش های مکرر دوباره مورد بررسی شود.

5- تناسب با نیازهای علمی جامعه: در هر تحقیق نیازهای اصلی جامعه را در نظر داشته باشد لذا نباید موضوعاتی که با نیاز جامعه مطابقت ندارد برای تکمیل و بررسی مورد نظر قرار بگیرد.

6- خلاقیت :تحقیقاتی می تواند به ارتقای دانش بشر کمک کنند که دارای یک خلاقیت یا بیانی بدیع و نو آورانه در دانش داشته باشد. مقاله ای که فقط جمع آوری مطالبی را دنبال کرده است نمی تواند نقش موثری در پیشرفت علم ایفا کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد